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Analecta Bollandiana, 128 / II (2010)

Articles

• Cécile Lanéry.
Le dossier des saints Nazaire, Celse, Gervais et Protais. Édition de la Passion BHL 6043 (= 3516)

The martyrs Nazarius, Celsus, Gervasius and Protasius of Milan, whose relics were discovered at the end of the fourth century in two successive inventions, were then reunited in the same hagiographic account. The latter is an example of a complex tradition in which a Passion was first drawn up in Latin, then translated into Greek and finally in the 6th-7th century retranslated into Latin (BHL 6043). The edition of the retranslated text is preceded by an analysis of the Latin tradition of the four martyrs.

• Sever J. Voicu.
Le fonti dell'omelia pseudocrisostomica In omnes sanctos (BHG 1188b; CPG 4731)

• Vincent Déroche – Bénédicte Lesieur.
Notes d'hagiographie byzantine.  Daniel le Stylite – Marcel l'Acémète – Hypatios de Rufinianes – Auxentios de Bithynie

There is evidence which allows the Vita of Daniel Stylites to be dated to the patriarchate of Euphemius, viz. between 493 and 496, in a less Chalcedonian climate than hitherto thought. The compiler follows the Henoticon. The manuscript tradition of the Vita is briefly examined. For similar reasons the Vita of Marcellus Acoemetus must be dated to between 482 and 518 and not after 534. The Vita of Hypatius, written a little after 447, contains one of the first clear mentions of eulogies in the form of an inscription or portrait perhaps in cerate (a mixture of wax and fatly matter) which make it possible to identify the saint. The Vita of Auxentius (5th cent.) contains another possible mention of these eulogies.

• Enzo Lucchesi.
Quatre inscriptions coptes tirées de la Troisième lettre de Cyrille à Nestorius

• Enzo Lucchesi.
Les vestiges coptes de la Passion de Psoté ou Pichoté de Kaïs

• Paolo Tomea.
Beatissimi martyres nazareni
. A proposito degli Acta Gallonii e del Libellus precum Harley 7653

This note deals with the term nazareni which is found in one of the prayers in MS Harley 7653 (viii-ix c.). Its very use as a living term can be linked to its important occurrence in the Acta Gallonii. Since it can be considered an archaism, the prayer may possibly reflect relations between the Irish and Anglo-Saxon world and North Africa and the Near East.

• Sebastian Brock.
A Fragment from a Syriac Life of Marutha of Martyropolis

Le présent article publie un folio sinaïtique d'une Vie syriaque de S. Marouta de Martyropolis. En comparaison de la Vie arménienne, qui fut traduite d'un texte syriaque, il est évident que ce fragment atteste une étape plus ancienne dans le développement du récit.

• Adam McCollum.
The Martyrdom of Theonilla in Syriac

Cet article présente une édition et une traduction anglaise, pourvue de quelques annotations, du Martyre de Ste Théonille en syriaque, fondée sur le ms. Vat. Syr. 161, l'unique témoin, à notre connaissance, de ce récit. Le texte syriaque apparaît notablement plus long que les notices grecques ou latines consacrées à cette martyre de la persécution de Dioclétien. Dans l'introduction à son édition, l'A. a mené une comparaison serrée entre ces versions et le récit syriaque, sur le plan du contenu comme sur celui de la langue, et formule à l'égard de cette dernière quelques remarques d'ordre linguistique.

• Panayotis Yannopoulos.
La prétendue Vita S. Theophanis inédite transmise par le ms. Dionysiou 145

The Vita et Laudatio of Theophanes the Confessor found in MS. 145 of Dionysiou was formerly attributed to Symeon Metaphrastes but is probably the work of a Studite monk who lived at the time of Constantine Porphyrogenitus.

• Dirk Krausmüller.
The Unaware Saint: Divine Illusion and Human Sanctity in the Life of Constantine the Ex-Jew (BHG 370)

La Vie de Constantin, le juif converti (BHG 370), rapporte deux interventions divines dont le saint est bénéficiaire: Dieu solidifie l'eau d'une rivière, qu'il peut dès lors traverser sans souci, et Il dompte un lion placé sur sa route. Une comparaison menée avec d'autres textes hagiographiques révèle que ces épisodes contiennent des aspects idiosyncratiques. Alors que d'autres saints sont dépeints comme étant conscients des dangers auxquels ils sont confrontés mais placent leur foi en Dieu, Constantin ne remarque jamais la réalité des dangers car Dieu lui fait apparaître la rivière comme un simple ruisseau, et le lion comme un chien. Par conséquent le miracle est seulement reconnu comme tel par les spectateurs qui sont donc rassurés sur l'efficacité de la divine Providence.

• Peter Tóth.
Die sirmische Legende des heiligen Demetrius von Thessalonike. Eine lateinische Passionsfassung aus dem mittelalterlichen Ungarn (BHL 2127)

This article offers a detailed philological, historical and literary examination of an uninvestigated medieval Latin version of the Passion of St Demetrius of Thessalonica (BHL 2127) from medieval Hungary which, just like H. Delehaye had conjectured, asserts that the martyr was born in Sirmium and went later to Thessalonica where he was martyred. After a thorough study of the transmission, language and style of the text, the paper sets on to reconstruct the date and origin of the text and explores the reason for the sudden appearance of the legend in medieval Hungary offering a possible explanation for the Sirmian "subplot" preserved in it.

• Bernard Joassart.
Correspondances de byzantinistes du 20e siècle. H. Delehaye – J. Pargoire – S. Salaville – M. Jugie – G. Anrich

Bulletin des publications hagiographiques

Nouvelles intrigues pseudo-clémentines – Plots in the Ps.-Clementine Romance. Actes du deuxième colloque international sur la littérature apocryphe chrétienne (Lausanne – Genève, 30 août – 2 sept. 2006). Ed. Frédéric Amsler et al. (= Publications de l'Institut romand des sciences bibliques, 6). Prahins, Éditions du Zèbre, 2008, 511 p., 3 pl. [ISBN 2-940351-12-0]

Die Pseudoklementinen. IV: Die Klemens-Biographie (Epitome prior, Martyrium Clementis, Miraculum Clementis). Hg. Franz Xaver Risch (= Die Griechischen Christlichen Schriftsteller, N. F., 16). Berlin – New York, de Gruyter, 2008, cxxv-279 p. [ISBN 978-3-11-020944-0]

Actes et Passions des martyrs chrétiens des premiers siècles. Introd., trad. et notes de Pierre Maraval (= Sagesses chrétiennes). Paris, Cerf, 2010, 392 p. [ISBN 978-2-204-09233-3]

Edina Bozóky. La politique des reliques de Constantin à saint Louis. Protection collective et légitimation du pouvoir. Paris, Beauchesne, 2006, 315 p., ill. [ISBN 978-2-7010-1491-3]

Jose Carlos Martín. Sources latines de l'Espagne tardo-antique et médiévale (Ve-XIVe siècles). Répertoire bibliographique. Avec la collaboration de Carmen Cardelle de Hartmann – Jacques Elfassi (= Documents, études et répertoires, 77). Paris, CNRS Éditions, 2010, 362 p. [ISBN 978-2-271-06966-5]

Bède le Vénérable.  Histoire ecclésiastique du peuple anglais (Historia ecclesiastica gentis Anglorum). Introd. et notes par André Crépin. Texte critique par Michael Lapidge. Trad. par Pierre Monat et Philippe Robin (= Sources Chrétiennes, 489-491). 3 vol. Paris, Éditions du Cerf, 2005, 433, 423 et 251 p. [ISBN 2-204-07849-2, -08012-8 et -08045-4]

Beda. Storia degli Inglesi (Historia ecclesiastica gentis Anglorum). Cur. Michael Lapidge. Trad. Paolo Chiesa (= Scrittori greci e latini). 2 vol. Milano, Fondazione Lorenzo Valla – Arnoldo Mondadori Editore, 2008-2010, clxxxviii-400 et xxvi-760 p. [ISBN 978-88-04-57393-7 et -59418-5]

Pratiques de l'eucharistie dans les Églises d'Orient et d'Occident (Antiquité et Moyen Âge). Actes du séminaire tenu à Paris, Institut catholique (1997-2004). Éd. Nicole Bériou – Béatrice Caseau – Dominique Rigaux (= Collection des Études augustiniennes. Sér. Moyen Âge et Temps Modernes, 45). Paris, Institut d'Études Augustiniennes, 2009, xiv-1336 p. en 2 vol., ill. [ISBN 978-2-85121-216-0 et -237-5]

Patriotische Heilige. Beiträge zur Konstruktion religiöser und politischer Identitäten in der Vormoderne.  Hg. Dieter R. Bauer – Klaus Herbers – Gabriela Signori (= Beiträge zur Hagiographie, 5). Stuttgart, Franz Steiner, 2007, 405 p., ill. [ISBN 978-3-515-08904-3]

Byrhtferth of Ramsey. The Lives of St Oswald and St Ecgwine. Ed. and transl. Michael Lapidge (= Oxford Medieval Texts). Oxford, Clarendon Press, 2009, civ-363 p. [ISBN 978-0-19-955078-4]

Eadmer of Canterbury. Lives and Miracles of Saints Oda, Dunstan, and Oswald. Ed. and transl. by Andrew J. Turner – Bernard J. Muir (= Oxford Medieval Texts). Oxford, Clarendon Press, 2006, cxxxiv-333 p. [ISBN 978-0-19-925380-7]

Vie d'Isarn. Abbé de Saint-Victor de Marseille (XIe siècle). Présentation, éd., trad. et notes par Cécile Caby – Jean-François Cottier – Rosa Maria Dessì – M. Lauwers – J.-P. Weiss – M. Zerner (= Les classiques de l'histoire au Moyen Âge, 48). Paris, Les Belles Lettres, 2010, lxv-201 p., ill., ISBN 978-2-251-34059-3.

Bernard de Clairvaux. Office de saint Victor. Prologue à l'Antiphonaire. Lettre 398. Texte latin de l'Office par Claire Maître. Introd. Cl. Maître – Gérard Dubois. Trad. E. Lenaerts-Lachapelle – B. de Vregille – L. Mellerin – P.-Y. Emery – Fr. Callerot – Chr. Cosme (= Sources Chrétiennes, 527). Paris, Cerf, 2009, 310 p. + 13 pl. + 1 CD [ISBN 978-2-204-09009-4]

A Martyrology of Four Cities. Metz, Cologne, Dublin, Lund. Ed. Pádraig Ó Riain (= Henry Bradshaw Society, 118). London, Henry Bradshaw Society, 2008 [2009], xiv-295 p. [ISBN 978-1-870252-76-8]

English Saints in the Medieval Liturgies of Scandinavian Churches. Ed. John Toy (= Henry Bradshaw Society. Subsidia, 6). London, Boydell Press, 2009, xviii-232 p., ill. [ISBN 978-1-870252-46-1]

Thomas of Cantimpré. The Collected Saints' Lives. Abbot John of Cantimpré, Christina the Astonishing, Margaret of Ypres, and Lutgard of Aywières. Ed. and with an Introd. by Barbara Newman. Transl. by Margot H. King – Barbara Newman (= Medieval Women: Texts and Contexts, 19). Turnhout, Brepols, 2008, ix-321 p. [ISBN 978-2-503-52078-0]

The History of Saint Edward the King by Matthew Paris. Transl. by Thelma S. Fenster – Jocelyn Wogan-Browne (= Medieval and Renaissance Texts and Studies, 341; The French of England Translation Series, 1).  Tempe, Arizona Center for Medieval and Renaissance Studies, 2008, xvi-166 p. [ISBN 978-0-86698-389-1]

David J. Collins. Reforming Saints. Saints' Lives and Their Authors in Germany, 1470-1530 (= Oxford Studies in Historical Theology). Oxford University Press, 2008, xv-227 p., ill. [ISBN 978-0-19-532953-7]

Dimosthenis Stratigopoulos. Ἔντυπες ἀκολουθίες ἁγίων. Συλλογὴ Ντόρης Παπαστράτου. Ἐπιστημονικὴ ἐποπτεία – Εἰσαγωγή Kriton Chrysochoidis.  Athènes, 2007, μη´-396 p., ill. [ISBN 978-960-89946-0-7]

Dom Jean Mabillon, figure majeure de l'Europe des lettres. Actes des deux colloques du tricentenaire de la mort de dom Mabillon (Abbaye de Solesmes, 18-19 mai 2007 – Palais de l'Institut, Paris, 7-8 déc. 2007).  Ed. Jean Leclant – André Vauchez – Dominique-Odon Hurel. Paris, Académie des Inscriptions et Belles-Lettres (diffusion: De Boccard), 2010, 739 p., ill.

Claude Langlois. Écritures Thérésiennes. II: Lettres à ma Mère bien-aimée. Juin 1897. Lecture du manuscrit C de Thérèse de Lisieux (= Sciences humaines et religions). Paris, Éditions du Cerf, 2007, 416 p. [ISBN 978-2-204-07244-1]; III: L'Autobiographie de Thérèse de Lisieux. Édition critique du manuscrit A (1895) (= Sciences humaines et religions). Paris, Éditions du Cerf, 2009, 592 p. [ISBN 978-2-204-08860-2]

Claude Langlois. Thérèse de Lisieux et Marie-Madeleine. La rivalité amoureuse (= Collection Golgotha). Grenoble, Éditions Jérôme Millon, 2009, 238 p. [ISBN 978-2-84137-242-3]

M. Meganck – X. Claes. Le patrimoine monastique en région bruxelloise. Intégration dans la ville contemporaine (= Lieux de mémoire). Bruxelles, CFC Éditions, 2009, 168 p., ill. [ISBN 978-2-930018-78-2].

Universitätsbibliothek Heidelberg.  Katalog der Inkunabeln der Universitätsbibliothek Heidelberg, des Instituts für Geschichte der Medizin und des Stadtarchivs Heidelberg. Bearb. von A. Schlechter – L. Ries (= Inkunabeln in Baden-Württemberg. Bestandskataloge, 3; Kataloge der Universitätsbibliothek Heidelberg, 9). 2 vol. Wiesbaden, Harrassowitz, 2009, xii-1234 p., ill. [ISBN 978-3-447-06073-8].

Incunaboli Moreniani. Catalogo delle edizioni del xv secolo. Cur. S. Periti (= Cultura e Memoria, 45). Firenze, Olschki, 2009, xxiv-111 p. et 4 pl. [ISBN 978-88-222-5913-4].

Catalogo degli incunaboli della biblioteca della Pontificia Università Gregoriana. Cur. M. Viglione – I. Pedretti. Roma, Homolegens, 2008, xvi-116 p. + 50 pl. [ISBN 978-88-95140-09-4].

Louis Duchesne. Correspondance avec Madame Bulteau (1902-1922). Éd. établie et annotée par Fl. Callu (= Collection de l'École française de Rome, 427). Rome, École française, 2009, 675 p. [ISBN 978-2-7283-0859-0].

 

 

 

Analecta Bollandiana, 128 / I (2010)

Articles

• Le Père Joseph van der Straeten (1918-2010).

• Bibliographie de Joseph van der Straeten.

• Paolo Tomea.
Corpore quidem iuvencula sed animo cana. La Passio Agnetis BHL 156 e il topos della puella senex nell'agiografia mediolatina.

After having dealt with the date when the Passio Agnetis (BHL 156) was composed the author shows how the text played a fundamental role in the development of the motive of the puella senex in mediaeval Latin feminine hagiography. Such recurrences are sometimes of an exclusively rhetorical and literary nature but in many cases their use, predominantly in the Franco-Belgian region, is expressed in a more complex mimetic fashion, which clearly reveals that the figure of Agnes constituted an important model of perfection which served as an inspiration.

• Enzo Lucchesi.
La «paraphrase» copte de l'homélie Sur la pénitence CPG 4631.

A Bohairic folio, edited as part of a Homily on Penitence attributed in Coptic to Severian of Gabala and paraphrasing CPG 4631, is in fact a close translation of a passage of CPG 4622, which is now attested by two Bohairic witnesses from Saint Macarius' Monastery.

• Enzo Lucchesi.
D'une Vie de Dioscore à une hymne en l'honneur de Dioscore.

A Bohairic fragment found in Saint Macarius' Monastery and falsely attributed to a lost work on Dioscorus belongs in fact to a hymn on Dioscorus and joins another fragment published by O'Leary in his Difnar.

• Enzo Lucchesi.
Le Martyre de Stéphanos de Lénaios et les péripéties d'un papyrus.

• John Howe.
Did St. Peter Damian Die in 1073 ? A New Perspective on his Final Days.

L'assertion communément admise selon laquelle S. Pierre Damien mourut le 22 février 1072 manque de preuves décisives. Déplacer son obit à l'année 1073 permet d'expliquer sa possible présence lors d'un placitum tenu le 7 juillet 1072 et lors d'une dédicace d'église le 21 octobre 1072. Cette option aide en outre à clarifier la chronologie des avènements de l'archevêque de Ravenne Guibert et du cardinal d'Ostie Gérald. Un tel changement jette une nouvelle lumière sur les réformateurs ecclésiastiques œuvrant au début des années 1070.

• Astrid Krüger.
De ortu sancti Bartholomei. Legenden über Herkunft und Bekehrung des heiligen Bartholomäus.

On the basis of the legendaries of Petrus de Natalibus and Petrus Calo Astrid Krüger examines the largely unknown legends about the origins and conversion of the apostle Bartholomew. Whereas the legend of his conversion is closely related to the Martyrium and serves as a sort of commentary on it, the story of the apostle's origins is based on the motif of the apocryphal legend of the "girl without hands", which made its way into international fairy-tale literature.

• Xavier Lequeux.
Vignes, élevages et piété populaire en Chypre vers la fin du Moyen Âge.

Les conseils pratiques du ms. Parisinus Gr. 2244.

• Bernard Joassart.
Henschen et Papebroch à Pavie, Milan et Turin en 1662.

• Bernard Joassart.
Dom Augustin Calmet, lecteur et collaborateur occasionnel des Acta Sanctorum.


Bulletin des publications hagiographiques

Marco Guida. Una leggenda in cerca d'autore: la Vita di santa Chiara d'Assisi. Studio delle fonti e sinossi intertestuale. Préface de Jacques Dalarun (= Subsidia hagiographica, 90). Bruxelles, Société des Bollandistes, 2010, x-255 p. [ISBN 978-2-87365-024-7]

De Constantinople à Athènes. Louis Petit et les Bollandistes. Correspondance d'un archevêque savant (1902-1926). Présentation, édition et commentaire par Bernard Joassart (= Tab. hag., 6). Bruxelles, Société des Bollandistes, 2010, 183 p. [ISBN 978-2-87365-025-4]

Felice Lifshitz. The Name of the Saint. The Martyrology of Jerome and Access to the Sacred in Francia, 627-827 (= Publications in Medieval Studies). University of Notre Dame Press, 2006, xiii-230 p. [ISBN 0-268-03375-7]

Parva pro magnis munera. Études de littérature tardo-antique et médiévale offertes à François Dolbeau par ses élèves. Réunies par Monique Goullet (= Instrumenta patristica et mediaevalia, 51). Turnhout, Brepols, 2009, 988 p. [ISBN 978-2-503-53120-5]

Die Schriften des Johannes von Damaskos. Hg. vom Byzantinischen Institut der Abtei Scheyern. VI/2: Historia animae utilis de Barlaam et Ioasaph (spuria). Text und zehn Appendices. Besorgt von Robert Volk. VI/1: Historia animae utilis de Barlaam et Ioasaph (spuria). Einführung von Robert Volk. 2 vol. (= Patristische Texte und Studien, 60-61). Berlin – New York, de Gruyter, 2006-2009, XIII-512 et XLI-596 p. [ISBN 978-3-11-018134-0 et -019462-3]

Joseph-Claude Poulin. L'hagiographie bretonne du haut Moyen Âge. Répertoire raisonné (= Beihefte der Francia, 69).  Ostfildern, Jan Thorbecke Verlag, 2009, 493 p. [ISBN 978-3-7995-7297-2]

Anna Maria Valente Bacci. San Pietro nella letteratura tedesca medievale (= Textes et études du Moyen Âge, 44). Louvain-la-Neuve, Fédération Internationale des Instituts d'Études Médiévales, 2008, XVI-223 p. [ISBN 978-2-503-52846-5]

Libri palinsesti greci: conservazione, restauro digitale, studio. Atti del Convegno internazionale, Villa Mondragone – Monte Porzio Catone – Università di Roma «Tor Vergata» – Biblioteca del Monumento Nazionale di Grottaferrata, 21-24 aprile 2004, a cura di Santo Lucà. Indici a cura di Alessia Adriana Aletta e Maria Teresa Rodriquez. Rome, Comitato Nazionale per le Celebrazioni del Millenario della Fondazione dell'Abbazia di S. Nilo a Grottaferrata, 2008, VII-486 p., ill. [ISBN 978-88-89940-07-7].

Rivista di Storia e Letteratura Religiosa. Indice venticinquennale: I (1965) – XXV (1989). Cur. A. M. Cavallarin. Firenze, Leo S. Olschki, 2010, 561 p. [ISBN 978-88-222-5921-9].

         
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