Bénédicte LESIEUR.  Les derniers voyages de Pierre l’Ibère d’après Jean Rufus: chronologie et interprétation.

The travels of Peter the Iberian from 475 until his death in December 491 bear witness to his long struggle to defend antichalcedonianism.  After his return to Palestine in the hope, which turned out to be vain, of recovering his see of Maiuma Peter was constantly moving from place to place to visit the monophysite communities in the diocese as their “patriarch”.  As from 482 he was forced to cease his visitations since the Palestinian monophysites rallied to Zeno’s Henotikon, whereas he rejected it.  His inactivity is revealed by his journey to Arabia (485-486) for health reasons and his long stay at Thauatha (486-489).   Despite everything he still preferred to flee to Phoenicia in 489 rather than rally to the Henotikon.  His slow return journey to Palestine (490-491) was an opportunity for one last effort to spread his ideas by recruiting rhetors at Beirut (in 490) and his project to found a koinobion which was intended to be a centre for training future monophysite controversialists.

Tina CHRONOPOULOSThe Date and Place of Composition of the Passion of St Katherine of Alexandria (BHL 1663).

Cet article soutient que la Passion de Ste Catherine d’Alexandrie (BHL 1663) fut écrite durant la première moitié du XIe s. dans le Nord de la France, dans la région grosso modo délimitée par Fécamp à l’Ouest et par Lobbes à l’Est.  Les plus anciens manuscrits de ce texte, tous copiés avant 1100, proviennent respectivement d’Angers, de Fécamp, de Lobbes et de Vendôme.  L’utilisation du Conflictus vitiorum et virtutum d’Ambroise Autpert fournit à la Passion le terminus post quem de 784, année de la mort d’Autpert. L’emploi de BHL 1663 dans la Vie d’Amalberge (BHL 321) permet pour sa part de fixer son terminus ante quem aux environs de 1075.  C’est le recours à des mots rares, tels celeranter et tarinca, qui incite à croire que l’auteur de BHL 1663 était actif dans le Nord de la France.  L’adverbe celeranter apparaît ainsi dans le recueil de miracles de S. Ouen de Rouen (BHL 760), lieu où le culte de Catherine émerge pour la première fois en Normandie, durant la première moitié du XIe s.  Des analogies textuelles avec BHL 1659, la Passion de Catherine composée par Pierre, sous-diacre de Naples, ainsi qu’avec les Translatio et miracula Rotomagensia, récit sur les reliques de la sainte écrit dans la première moitié du XIe s., suggèrent un modèle commun.

Pierluigi LICCIARDELLO.   Scrittura e riscrittura della Vita di san Fermano di Montelupone (BHL 3000-3001).

The Vita of St. Firmanus of Montelupone (in the Marches of central Italy), a priest and monk who died in 992, exists in two versions, the first compiled by an anonymous grammaticus (BHL 3000) and the second a revision of it by Thierry of Fleury-Amorbach (BHL 3001).  BHL 3000 is published for the first time on the basis of ms. Vallic. tomus XXII; while BHL 3001 is reedited on the basis of the earliest witness (Vat. lat. 7810).  The techniques employed in the revision and the alterations in the model of saintlihood between the hypotext and the hypertext are analyzed in the article.  In addition two hymns and a mediaeval mass in honour of St. Firmanus are edited..

Bernard JOASSART.  Thyrsus González et Michelangelo Tamburini, Généraux de la Compagnie de Jésus, et les Bollandistes d’après les archives bollandiennes.

François DOLBEAU.  Catalogues de manuscrits latins. Inventaire hagiographique (Vingt-neuvième série).

Bulletin des publications hagiographiques.